käkproblem

Imorgon var det meningen att jag skulle åka skridskor (alltså en av de ytterst få grejer med skolidrott som jag tycker om), men jag kan inte vara med för jag ska till bettfysiolog då.

Under ett dygn ska man helst ha runt 30 minuters "käkkontakt", alltså när man biter ihop tänderna. Detta spenderar man på att tugga mat. Om man tuggar tuggummi hela dagen har man överansträngt käken litegrann kan man säga.

Jag har ett fel på käken som gör att jag inte slappnar av käken när jag sover, utan jag har sen jag var 11 eller något gnisslat tänder i sömnen och till sist bara bitit ihop käken jävla hårt hela natten. Jag har i ett antal år haft en mjuk bettskena för att jag inte ska skava sönder mina tänder, och har nu i någon månad haft en ny bettskena i hårdplast som ska göra så att käken liksom har en bättre position när jag biter med den på natten.

Detta är alltså varför jag har lätt för att få ont i huvudet och får ont i huvudet av att bara tugga tuggummi eller kola en stund. Har dessutom ett knäppande i käken och den liksom öppnas snett och konstigt när jag gapar över den där typ "spärren" som man går över när man ska gapa ordentligt.

Jag är beroende av att knäcka käken såsom jag knäcker fingrarna. Brukade knäcka den på ett väldigt otrevligt sätt, men när det började gör svinont och den fastnade blev jag tvungen att sluta med det. Det krävdes jävligt mycket för att sluta kan jag ju då tillägga. Huvudvärkstabletter, en helt ledig helt att bara tänka på att inte knäcka hela jävla tiden, en kväll med hysterisk panik och sedan lite lätt utspridda panikattacker under resten av helgen. Käken min knäcker fortfarande ibland, men inte på det där riktigt otrevliga viset mer. Jag får fortfarande panik varje gång jag ska till tandläkaren för att man under längre än 10 sekunder ska ha öppen mun typ. Jag knäcker inte käken hela tiden, men när jag inte får göra det får jag panik,

Jag är lite livrädd inför imorgon.

Har vid ett flertal tillfället varit med om att folk inte tror på mig när jag säger att jag har problem med käken och har lätt för att få ont i huvudet. Speciellt lärare. Jag måste faktiskt dra den här långa förklaring för varenda lärare jag har på mornarna. Jag har lätt för att komma sent, med eller utan huvudvärk. Men ibland är det så att när jag vaknar med huvudvärk så gör jag direkt så att jag dricker vatten, tar en tablett och går och lägger mig och sover minst en timme till. Ofta är huvudvärken uthärdlig... eller den hade vart det ifall jag inte hade huvudvärk flera gånger i veckan. Jag är så less på den.

xD Jädrar vad jag år duktig på att skriva mycket. Propably my way of dealing with the nervousness for tomorrow.

Kommentarer
Postat av: Leia ♥

Tack så mycket!



Kul att höra att bilden var fin! :)

2010-02-15 @ 20:24:14
URL: http://leiabloggar.blogg.se/

This is where you comment:

Your name:
Remember me?

Your E-mail: (For my eyes only)

Your blog (or webpage):

Your comment:

Trackback
RSS 2.0