Näringslära?

Min skola bryr sig om mig och vad jag äter. Därför har vi fått sitta igenom tre föreläsningar om närngslära av samma föreläsare. Den första lärde oss att choklad och kaffe är ondska. Hon berättade att människor inte är menade att vi människor inte är menade att vara mätta jämt. Det är bra att svälta sig ibland. Det är naturligt och nyttigt. Det var så vi levde från början, du vet den där tiden när allas våra livslängder var många år kortare. Hon gjorde duktigt reklam för 5-2 dieten som en enkel lösning på alla problem, utan att berätta alla de miljoner små deljer som man behöver ha koll på innan man funderar på att ge sig in i den.
 
Under föreläsning nummer två fick vi lära oss om hur vi kunde applicera de fem kinesiska elementen på våra matvanor. Jag tror helt och fullt på att de fem elementen kan appliceras på mat. Jag tror att man bör plocka ut de delar man tycker att man kan ha nytta av, och använda dem där de kan behövas. Jag tror helt och fullt på att vi kan påverkas av färger runt omkring oss. Men när någon säger till mig att jag ska äta mat efter färg och inte vilka näringsämnen som är i den, då börjar jag undra. När någon säger till mig att sjukdomar kan botas med färger, då börjar jag fråga. Och när någon säger till mig att jag har astma för att jag lurats av västerländsk medicin, för att jag inte ansträngt mig nog med att äta mat och bära kläder av en viss färg, då blir jag arg. När någon ignorerar argument byggda på fakta för att de inte har några sanna svar, då ger jag upp.
 
Den tredje föreläsningen gick jag inte på. Men tydligen är tomater också ondska. Trots att de listats som en av 10 nyttigaste frukter och grönsaker. Inga argument gavs. Inga frågor besvarades.
 
Med detta vill jag bara påpeka att ingen typ av mat är bra. De kommer alla ha ihjäl dig. Om du äter ett ton. Vatten kan du också dö av om du dricker för mycket.Vilken typ av mat som helst kan vara den nyttigaste för dig om det är det näringsämnet du behöver just då.
 
Jag tror inte att någon mår bra av att sitta igenom någon av de där föreläsningarna. Men jag tror på ett allmänt intresse för mat och näringsämnen. Jag tror på att läsa böcker och på att googla. Jag tror på att lyssna på flera åsikter innan man bestämmer sig för bestämt.
 
Jag hörde att de just ändrat rekommendationerna för hur mycket frukt och grönsaker vi bör äta varje dag för att få i oss nog med C-vitamin. Saker ändras. Rekomendationer ändras. Folk har fel och ingen expert är expert på dig. Du kan inte bota en förkylning med en lila tröja om du inte verkligen verkligen tror.

Kommentarer

This is where you comment:

Your name:
Remember me?

Your E-mail: (For my eyes only)

Your blog (or webpage):

Your comment:

Trackback
RSS 2.0