platsbiblioteket

Idag har jag vandrat sönder ett par sprillans nya strumpor. Jag har fått fyra flisor i handen som resultat av strandklättring (yeah, it's a thing here); två som fortfarande är kvar. Ändå säger jag att det var en bra dag. Det kändes som sommar. Jag och Erika pratade i timmar. Det var varmt nog att sitta nere vid havet. Vi åt glass och drack kaffe. Omnomnom.
 
Nu sitter jag med ett par trötta ben och en smärtande hals. Försöker lindra halsen med halstabletter och nästanvarmt vatten. Det går sådär.
 
Jag vill skapa ett bibliotek av platser och promenader. På en hylla ska alla mina caféer finnas. Jag ska spara gatorna i Wien, Parken i Taizé, skogen i Nässjö, hösten i Sala, Kårholmens klippor och Lerums sjöar. Jag vill spara den lilla gömda stranden på Fårö i ett liten bortglömd hörnhylla. Långt inne i biblioteket ska det finnas stora mjuka soffor så man kan slå sig ner och minnas sig till vilken plats som helst. Där ska finnas hörlurar med alla ljud som får mig att må bra. I källaren ska jag spara ett skafferi av alla smaker; en flaska med vatten för varje plats så att man minns hur det smakade att vara törstig efter en dag av roliga saker. Till och med det bruna vattnet från Fårö.
 
Sen vill jag skapa nya platser som jag önskar fanns. Jag vill hämta huset jag nästan minns och ställa det i Sjövik. Jag vill spela på flygeln som ska stå i det halvcirkelformade rummet så att man kan spela och se ut över sjön genom de stora fönstren.
 
Sen ska jag spendera resten av mitt liv med att samla nytt till mitt bibliotek. Utan paniken man känner när man vet att man inte kan stanna på en plats för evigt.

Kommentarer

This is where you comment:

Your name:
Remember me?

Your E-mail: (For my eyes only)

Your blog (or webpage):

Your comment:

Trackback
RSS 2.0