Hur? Det är frågan.

Ja, jag vill syssla med media och reklam. Detta är något som får folk att ge mig konstiga blickar. Nästan äcklade. Nästan. Jag tror att det är ordet "reklam" som får folk att reagera.

Och jo, ibland får jag lite panik över mitt beslut att ge mig in i media-branschen. Jag vill bli fotograf och jag ska bli fotograf först och främst, men layout och mediekommunikation har stulit en liten bit av mitt hjärta. Jag vill vara med och skapa media-produkter. Men när jag ser på de produkter som skapas idag, reklam, affischer, bokomslag, bilder i tidningar etc, så blir jag väldigt mörkrädd.
 
Deras jobb är att manipulera dig utan att du märker det, och om du sitter och tänker att du minsann inte påverkas av all reklam runt omkring dig betyder det kanske att de har lyckats. Alla påverkas av det. För "det" är inte bara i bilderna på spårvagnen eller i reklampausen på TV. Det är i affärerna, på produkterna, i filmer och i människorna runt omkring dig. Det är i bilden av vad som är normalt.
 
Reklam och media skapar en väldigt specifik bild av kvinnor, män och av människan. En omöjlig, onaturlig och osann bild. En som jag inte vill vara med att skapa. Inte som fotograf heller.

Jag fascineras av att använda foto, bild, form och text för att få fram ett budskap. Jag fascineras av hur människor påverkas av vad de ser. Jag vill kunna skapa ett fotografi eller en bild och välja hur folk ska se och reagera. Jag vill veta vad som får folk att vilja välja en produkt över en annan. Jag vill kunna manipulera. Men jag vill göra det på ett smart och roligt sätt. Jag vill inte göra det på någons bekostnad och jag vill inte bidra till sjuka ideal eller en felaktig bild av världen.
 
Jag skulle kanske trivas bäst med att hålla mig undan allt som har med det här att göra, och bara skapa den typen av produkter som inte ska påverka på det viset. Men om alla som ser problemen undviker platsen där de skapas, hur ska det då bli ändring på något? 
 
Jag kommer att göra fel, men jag ska försöka göra mindre fel för varje gång. Jag ska försöka vara medveten. Vi får se vart jag hamnar.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här, men man bör undvika att blogga när man egentligen är jättetrött. Jag tänker dock tipsa om en dokumentär eller vad man ska kalla det som jag tycker att alla bör se. Detta är en trailer men det går att hitta hela filmerna runtom på youtube.


Kommentarer

This is where you comment:

Your name:
Remember me?

Your E-mail: (For my eyes only)

Your blog (or webpage):

Your comment:

Trackback
RSS 2.0