systembolagets brillianta drag


Jag ville bara påpeka vilket brilliant drag den reklamfilmen var för systembolaget. Det får mig att undra ifall de egentligen inte vill höja försäljningen xD (jag påstår ingenting, bara säger vad jag tänkte när jag såg den).

Grejen är att vi människor programmerats under våra år i livet att påverkas av "rea-lappar" och liknande. Om vi ser en skylt med "veckans vara", "extrapris" eller liknande så kommer vi automatiskt, utan att egentligen tänka på det, vilja köpa den produkten lite mer. Försäljningen lär öka. Jag vet inte ifall vinflaskan med röd etikett som visas i reklamen faktiskt finns. Men den, och liknande flaskor kommer att omedvetet förknippar med rea-lapparna. Folk kommer att tänka på extraerbjudanderna och de lägre priserna när de ser flaskorna i affären, oavsett om den är billigare eller inte, kanske utan att ens tänka på det som sagt. Det är bara sådana vi är, tyvärr.

Det verkligt brillianta är att lägga till en behaglig röst som gärna hamnar i bakgrunden (hur ofta lyssnar man ordentligt på reklam?) som talar om för oss att detta, som de visar på skärmen, inte är det de vill. Så man kan inte anklaga dem för ett försök till ökad försäljning, eftersom målet ju egentligen var ett annat...

Jag vet inte om systembolaget alls har försökt öka sin försäljning i smyg som jag misstänker, men folk kommer att ha påverkats av reklamen ändå.

Ett verkligt brilliant drag från deras sida :P

Kommentarer
Postat av: Paulina

Jag håller verkligen med dig! Faktiskt så varje gång den ploppat upp på tv:n har jag sagt att den är så bra ^^



** Tack så mycket, jag tycker om dom också, hehe :3

2010-11-21 @ 21:54:33
URL: http://pinkscreen.blogg.se/

This is where you comment:

Your name:
Remember me?

Your E-mail: (For my eyes only)

Your blog (or webpage):

Your comment:

Trackback
RSS 2.0