För att

Dagen världen ska gå under påbörjar jag med att slå upp datorn. Jag går och gör kaffe. Jag planerar och organiserar. Det var tänkt att jag skulle resa idag, att jag skulle vakna till färdigpackade väskor och sedan lugnt förflytta mig till Göteborg. Jag skulle spendera jordens sista timmar med familjen, passande nog.
 
Istället vaknar jag upp till gårdagens olösta problem. Låsta dörrar, ljusskadade ramar, ofärdiga julklappar, otvättad tvätt, oharmoniskt sinne (som om det någonsin är något annat). Men jag vill inte stressa för det. Idag ska jorden gå under. Jag kan spendera min sista tid med att lösa allt det där en sak i taget.
 
Jag får reda på att inga pengar betalas ut i december. Att jag inte hinner få pengar innan nästa räkning ska vara betald. Äsch, det är ok. Jorden ska gå under idag. Ingen kan ju förvänta sig att jag ska betala hyra om jag är död. Men jag ringer till CSN och frågar om det kanske inte vore smartare om utbetalningarna var planerade på ett sätt som var smart för de studerande. Jag bryr mig inte om att man inte pluggar i december, man har hyra att betala ändå (ja, jag är medveten om att snubben i telefonen inte faktiskt har något med problemet att göra, men jag hoppas han för vidare mina klagomål). Vi är alla vuxna människor som går till skolan som andra går till ett arbete. Vi måste ändå betala tillbaka pengarna sen, så varför får vi dem inte när vi behöver dem?
 
Jag kanske var lite lite oartig, men om världen ska gå under tänker jag skippa artigheten.
 
Och så tänkte jag att det egentligen är lite fånigt att skriva ett blogginlägg som bara klagar på massa saker. Det är ju inte därför jag har en blogg. Inte alls. Men om jorden ändå ska gå under tänker jag skita i impulskontrollen också. Så kanske jag kan svära högt åt alla som skiter i cigarett-vett och röker mig rakt i ansiktet på tågstationen. Jag kanske inte skulle strypa dem för att visa precis hur trevligt astma kan vara, men jag skulle svära högt, och kanske sparka lite snö på dem. Jag tror jag skulle bli lyckligare utan impulskontroll.

Kommentarer

This is where you comment:

Your name:
Remember me?

Your E-mail: (For my eyes only)

Your blog (or webpage):

Your comment:

Trackback
RSS 2.0